TeknoLiteracy

TeknoLiteracy – Lasten teknologiaperustaiset oppimisympäristöt

Digitaaliset viestimet ja teknologiset sovellukset ympäröivät lasten arkea. Globaalissa, verkottuneessa ja monimediaisessa maailmassa myös tekstit ja lukeminen muuttuvat: kuvat, videot ja erilaiset digitaaliset viestit toimivat vuorovaikutteisesti yhä monikielisemmissä ympäristöissä. Onkin tärkeää, että lasten luku-, kirjoitus- ja tekstitaidot kehittyvät vastaamaan näihin muutoksiin.

TeknoLiteracy -osahankkeessa kehitetään ja tutkitaan lasten oppimista ja fyysistä aktiivisuutta tukevia teknologioita ja pedagogisia käyttömalleja uusia luku- ja kirjoitustaitoja edellyttävissä ympäristöissä.

Ensimmäisenä näkökulmana on tutkia luku- ja kirjoitustaidon kehittymistä peliteknologiaan perustuvissa oppimisympäristöissä (NFC-teknologia). Toisena näkökulmana on hyvinvoinnin lisääminen; tätä kehitystutkimusta tehdään yhteistyössä Polar Electron kanssa.

Uuden hyvinvointiteknologian (mm. PolarActive, aktiivisuusmittaukseen kehitetty rannelaite lapsille) avulla voidaan seurata, kuinka paljon lapset liikkuvat ja nukkuvat sekä kuinka toiminnallisia heidän oppimisympäristönsä ovat. Hyvinvointiteknologia tarjoaa ympäristön, jossa lapset voivat kehittää TeknoLiteracy-taitojaan tulkitessaan digitaalisessa muodossa olevaa tietoa.

Vastuuhenkilö

Professori Riitta-Liisa Korkeamäki
riitta-liisa.korkeamaki(at)oulu.fi

Hankkeen jäsenet

Henna Mikkola, KM
Projektitutkija
henna.mikkola(at)oulu.fi
+358 40 128 2841

Päivi Jokinen, KM
Projektitutkija
paivi.jokinen(at)oulu.fi
+358 8 553 3814

Antti Siipo
Tutkimusapulainen
antti.siipo(at)oulu.fi
+358 406787225

Yhteistyökumppanit

Polar Electro Oy

Niina Palmu, KM
Segment Manager /
Physical Education

Ville Uronen, LitL
Koulutuspäällikkö

Riikka Rae, M.Sc. in Engineering ja Economics
Tuotespesialisti

Teknillinen tiedekunta

Professori Jukka Riekki
jukka.riekki(at)ee.oulu.fi

Iván Sánchez Milara
Projektitutkija
ivan(at)ee.oulu.fi

%d bloggers like this: